Kriminalita
                            Hlavně  klid a jdeme na to!
                      Lektor  se ptá studentů, jaké znají trestné činy. Napíše jejich seznam na tabuli.  Jestli se stali někdy obětí trestného činu, zde je někdo okradl, přepadl.  Lektor se ptá, zda studenti vědí, na koho se mají v tomto případě obrátit,  zda mají důvěru v policii. Lektor může využít i náměty z bloku Pomoc! Chyťte ho!
   
  cv. 1 Soukromý detektiv
                        Studenti  říkají, jak si představují práci soukromého detektiva, co musí soukromý  detektiv řešit, jestli je tato práce pro ně atraktivní, jestli se někdy setkali  se soukromým detektivem, jestli rádi sledují filmy a seriály s tímto  námětem. Studenti čtou text. Pak řeší úkoly cv. 2 -6.
  cv. 7  Studenti hledají v textu odpovídající  ekvivalenty.
  cv. 8
                        Studenti se rozdělí do skupin a každá skupina se  snaží najít co nejvíce spojení.
                        Např. - přijít o peníze, majetek, život, rozum,  naděje, iluze, rodiče, zrak
  cv. 9 Studenti zahrají  situaci, kdy žárlivý manžel chce nechat sledovat svoji manželku soukromým  detektivem.
  cv. 10
                        Studenti  přečtou tři situace a přemýšlejí nad správnou odpovědí. Jeden může převzít roli  vyšetřovatele a ostatní říkají své vlastní názory, dospějí k určitému  závěru.
   cv. 11 Co je stalking?
                        Lektor  se ptá, jestli studenti vědí, co je stalking, jak se projevuje, jestli se  s ním někdy setkali.
                        Studenti  čtou text, doplňují do textu chybějící slova, vybírají správnou variantu ze tří  možností. Následuje kontrola řešení. Studenti doplňují tabulku cv. 11  c). Informace hledají v textu.
  cv. 12 Pronásledování  ve dne, v noci
                        poslechové  cvičení
                        Na  předchozí článek navazuje vypravování mladé ženy, která se stala obětí  stalkingu. Studenti poslouchají nahrávku a řeší úkoly cv. 12 a), b), c). Diskutují  o tom, jestli je účinná obrana proti stalkingu.
  cv. 13 Jak  vyloupit banku
                        mluvní  cvičení
                        Studenti  vypravují příběh podle obrázků. Můžou využít slovní zásobu nad obrázky.
  cv. 14
                        Studenti  čtou nejprve potichu tři novinové zprávy, pak nahlas. Z uvedených možností  vybírají trestný čin, o kterém se píše.
  cv. 15 
                        Studenti  doplňují tabulku na základě informací ze zpráv.
  cv. 16 
                        Studenti  přečtou titulky a říkají, co se asi mohlo stát. Pak si vyberou jeden titulek a  napíšou k němu krátkou zprávu. Zprávy čtou studenti nahlas a porovnávají  s ostatními, pokud si vybrali stejný titulek.
  cv. 17 Kriminalita
                        Studenti  čtou věty a hledají substantiva, která mají souvislost s kriminalitou.
                        Např.  – vloupání
                        Pak  od uvedeného substantiva vytvoří sloveso – vloupat se.
                        Studenti  se vrací zpět k větám ze cv. 17 a). Místo substantiva použijí ve větě  sloveso.
                        Když  se někdo vloupe do bytu, rodinného domu či rekreační chalupy, způsobí nejvíce  škod na majetku.
  cv. 18 
                        Studenti  vytvářejí slovesa se základem krást, používají uvedené předpony. Pak vytvořená  slovesa doplňují do vět.
  cv. 19 Pozor na  zloděje, berou vše
                        Lektor  se ptá studentů, co můžou lidé ukrást, co se asi nejčastěji krade, jestli jim  někdo něco ukradl.  Studenti mluví o  situaci ve své zemi, porovnávají se situací v ČR.
                        Studenti  poslouchají vypravování tří osob, k těmto osobám přiřazují věci, které jim  byly ukradeny. Poslouchají nahrávku ještě jednou a doplňují tabulku. 
                        Zamýšlejí  se nad tím, proč lidé kradou. Navrhují postihy za krádež.
  cv. 20
                        V tomto  cvičení jsou nespisovné a slangové výrazy, které studenti nejprve nahrazují.  Pak odpovídají na otázky.
  cv. 21
                        Studenti  vyplňují formulář o odcizení pasu. Lektor kontroluje.
  cv. 22
                        Lektor  se ptá studentů na jejich názor o policii, jaké úkoly policie plní. Studenti  doplňují tabulku. Uvedené možnosti třídí podle toho, co spadá pod úkoly policie  a jakých trestných činů se dopouštějí pachatelé.
  cv. 23 Policie  pátrá
                        Studenti  poslouchají nahrávku a doplňují text. Pak poslouchají policejní hlášení ještě  jednou a vybírají správnou variantu cv. 23 b). Nakonec podobných způsobem  popisují někoho z kurzu a ostatní hádají, kdo je pohřešovanou osobou.
  cv. 24 Tísňová  čísla
                        Praktické  cvičení. Lektor vysvětlí studentům, jaká čísla vytočit, v jaké situaci.  Studenti pak přiřazují události k uvedeným telefonním číslům. Na to  navazuje praktický rozhovor podle zadání ve cv. 25.
  cv. 16 Četba  z tisku
  Článek  z novin si přečtou studenti samostatně se slovníkem. Další hodinu lektor  zkontroluje, zda rozumí textu. Studenti můžou také napsat esej na toto téma,  kterou přečtou při hodině. Lektor může vybrat nejlepší práce. Studenti  diskutují o tom, proč lidé kradou. Zda je situace v ČR opravdu nejhorší ze  všech zemí EU.